Hlavní navigace

PayPal: budoucností e-shopů jsou smartphony a tablety

9. 3. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia
Mobilní obchodování roste třikrát rychleji než celý sektor on-line obchodování, v příštím roce přes smartphony a tablety protečou útraty za 290 miliard USD.

Z hlediska procentuálního podílu na celkových útratách v internetových obchodech představuje mobilní obchodování relativně malý segment - nákupy prostřednictvím smartphonů tvoří devět procent a nákupy přes tablety dokonce jen pět procent online útrat - ale situace se během pár let změní. Vyplývá to z nového průzkumu společností PayPal a Ipsos. Ten mimo jiné popisuje, že mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronického obchodování. 

 

V období od roku 2013 do roku 2016 se složená roční míra růstu (CAGR) v oblasti mobilního nakupování odhaduje na 42 procent oproti 13procentnímu růstu celého sektoru elektronického obchodování (včetně mobilního). Průzkum, který se zabýval zvyklostmi v oblasti mobilního nakupování více než 17 500 spotřebitelů z 22 zemí (Česko mezi nimi bohužel nebylo), také zjistil informace o chování zákazníků při mobilním nakupování, překážky, kterým čelí, a dále také identifikoval rostoucí trhy.

 

„Nacházíme se na pomezí éry, kdy na prvním místě budou zákazníci nakupovat na mobilních zařízeních,“ říká Anuj Nayar, senior ředitel pro globální iniciativy ve společnosti PayPal. „V PayPal jsme svědky růstu mobilního nakupování z méně než jednoho procenta celkového objemu plateb na více než dvacet procent v roce 2014,“ popisuje Nayar situaci, kdy nákupy přes mobilní smartphony a tablety tvoří pětinu celkového objemu plateb přes PayPal.

 

Světlá budoucnost pro mobilní obchodování

Mobilní obchodnování je aktuálně ve stínu stolních a přenosných počítačů, které dohromady dosahují 85procentního podílu na online útratách. Ale zatímco absolutní čísla nejsou momentálně vysoká, rozmach mobilního obchodování je poměrně významný.

 

Třetina (33 procent) dotázaných online nakupujících uvedla, že v posledních 12 měsících provedla nákup prostřednictvím smartphonu, a 20 procent respondentů nakoupilo přes tablet. Prudký růst obchodování ve smartphonech pohání především mladí dospělí lidé. Globálně je v průměru 59 procent nakupujících přes smartphone ve věku 18–34 let oproti 44 procentům všech online zákazníků.

 

Dravci v nakupování prostřednictvím smartphonů

Čína, Turecko a Spojené arabské emiráty dominují v nakupování prostřednictvím chytrých telefonů. Online zákazníci z emirátů realizují v průměru 24 procent svých online nákupů přes smartphone, čínští spotřebitelé je těsně následují s 21 procenty a na třetím místě jsou Turci s 19 procenty. Tyto tři země také stojí v čele srovnání četnosti nakupování prostřednictvím smartphonů. V Číně více než dvě třetiny (68 procent) online nakupujících použily při nákupu smartphone v posledních 12 měsících. Smartphone použilo při nákupu za stejné období také 57 procent zákazníků z SAE a 53 procent Turků.

 

Online spotřebitelé dávají přednost aplikacím

Globálně 64 procent zákazníků, kteří nakoupili přes smartphone, uskutečnilo svůj nákup z aplikace a 52 procent nakoupilo prostřednictvím webového prohlížeče. Ti, kdo použili obě platformy, dávají obvykle přednost aplikacím (47 % upřednostňuje nákup z aplikace). Když byli všichni uživatelé smartphonů a tabletů dotázáni na výhody používání aplikace k úhradě online či offline nákupů, většina uvedla pohodlí (35 % uživatelů smartphonů/tabletů souhlasí, že je to výhoda) a rychlost (30 %).

 

Mezi další výhody používání aplikací podle názorů zákazníků v různých zemích patří: „okamžité potvrzení platby“ v Mexiku (možnost uvedená 37 % mexických uživatelů smartphonů/tabletů), „připomenutí speciální nabídky/slevy/poukázky“ v Číně (30 %) a „možnost sledování digitálních účtenek“ v Izraeli (26 %).

 

Dnes vyhledávání produktů, zítra nové funkce

Nejčastěji jmenovanou aktivitou mezi vlastníky či uživateli smartphonů v souvislosti s mobilním nakupováním je vyhledávání produktů: 36 % respondentů uvedlo „vyhledávání informací o produktech na smartphonu“ v uplynulých 12 měsících, 27 % použilo smartphone k „vyhledávání umístění a dalších informací o obchodě či firmě“ a 25 % využilo smartphone ke „čtení zákaznických či uživatelských recenzí“.

 

Když ovšem byli uživatelé smartphonů dotázáni, k čemu by je chtěli využívat v budoucnu (kromě činností, ke kterým je již použili dříve), mezi nejčastější odpovědi související s budoucími funkcemi patřily různé platební možnosti. 16 procent uživatelů smartphonů zvolilo „použití smartphonu u pokladny k zaplacení nákupu (např. pomocí NFC)“ a 15 procent uvedlo „objednávku v předstihu před příchodem do provozovny (např. kávy či jídla) prostřednictvím aplikace či webového prohlížeče ve smartphonu“.

 

Překážky v mobilním obchodování

Největší překážkou rychlejšího růstu mobilního obchodování je skutečnost, že zákazníci si ještě neuvědomují jeho výhody oproti nakupování na zařízeních s větší obrazovkou.

 

Vlastníci/uživatelé smartphonů, kteří své zařízení nepoužili v posledních 12 měsících k nákupu, jako největší překážky uvádějí: „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (odpověď zvolilo 39 procent respondentů), „příliš malá obrazovka“ (34 procent) a “upřednostňuji používání Internetu na jiném zařízení“ (28 procent).

 

Ti, kteří v posledních 12 měsících nakoupili prostřednictvím smartphonu, uvedli mírně odlišné důvody, proč tak nenakupují častěji: „příliš malá obrazovka“ (odpověď zvolilo 34 procent respondentů), „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (27 procent) a „obavy o bezpečnost online nákupů z mobilního zařízení“ (21 procent).

 

„S příchodem levných mobilních telefonů, větších displejů a vylepšení v oblasti zabezpečení mobilních zařízení se budou překážky v mobilním obchodování snižovat,“ pokračuje Anuj Nayar. „Tato vylepšení spolu s jednoduššími možnostmi digitálních plateb, jako je PayPal OneTouch, přinesou zákazníkům jednodušší, bezpečnější a intuitivnější způsoby platby pomocí mobilních telefonů.“

 

O průzkumu:

Firma Ipsos, z pověření společnosti PayPal, se dotazovala reprezentativního vzorku přibližně 800 v každé z dvaadvaceti zemí, celkem bylo vyzpovídáno 17 519 dospělých osob (ve věku 18 a více let), kteří vlastní a/nebo používají zařízení s přístupem k internetu. Průzkum probíhal ve 22 zemích (Spojené království, Francie, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Švédsko, Norsko, Dánsko, Polsko, Turecko, Rusko, Izrael, Spojené arabské emiráty, USA, Kanada, Brazílie, Mexiko, Čína a Austrálie), online formou v období mezi 9. zářím a 3. listopadem 2014. Váha dat byla upravena s ohledem na známý počet online nakupujících ve všech zemích a s ohledem na demografický profil uživatelů Internetu.

 

příloha_ovladnete_sva_data

mobilní nakupování on-line - infografika

 

Byl pro vás článek přínosný?