Fujifilm FinePix HS20 EXR

Archiv | 29.06.11

Pokud hledáte všestranný fotoaparát a klasický kompakt již nesplňuje vaše nároky, nemůžete si ale z finančních důvodů dovolit zrcadlovku, pak určitě zbystřete. Na následujících...





Pokud hledáte všestranný fotoaparát a klasický kompakt již nesplňuje vaše nároky, nemůžete si ale z finančních důvodů dovolit zrcadlovku, pak určitě zbystřete. Na následujících řádcích si totiž představíme superzoom Fujifilm HS20, který by mohl vašim nárokům vyhovovat. Obecně lze prohlásit, že superzoomy spadají do kategorie všestranných fotoaparátů pro nadšence a zkušené fotoamatéry, kteří mají rádi plnou kontrolu nad tím, co přístroj dělá, trvají na dobré obrazové kvalitě, ale zároveň s sebou nechtějí tahat kilogramy vyměnitelných objektivů pro zrcadlovky a nepřesvědčil je ani formát Micro 4/3.
Novinka je téměř k nerozeznání od předchozího modelu s označením HS10. Zařízení svým zpracováním nápadně připomíná zrcadlovky, a dokonce se také podobně ovládá. Hned na úvod musíme zmínit 16MP EXR CMOS senzor se zadním nasvícením, který je srdcem tohoto fotoaparátu. Objektiv disponuje 30násobným zoomem o rozsahu ohnisek 24–720 mm při přepočtu na kinofilm. Výbava dále zahrnuje mechanickou stabilizaci obrazu, kroužek pro manuální ostření a 3palcový výklopný displej. Chybět však nemůže ani elektronický hledáček a možnost pořizovat videozáznamy v HD kvalitě se stereofonním zvukem. Rozsah citlivosti ISO 100 až 12 800 je stejný jako u současných zrcadlovek. Fujifilm umožní pořídit až 8 snímků za vteřinu, podporuje plně manuální ovládání a dokonce ukládá soubory do formátu RAW.
Model HS20 působí bytelným dojmem, takže by měl snést i méně šetrné zacházení. Dostatečně velká tlačítka jsou ergonomicky rozmístěna, takže pohodlné ovládání by nemělo dělat problém ani fotografům s většíma rukama. Při pohledu na použitou optiku i robustnost celé konstrukce je ovšem jasné, že pokud netrávíte v posilovně dvě hodiny denně a obvod vaší paže nepřesahuje 50 centimetrů, neměli byste uvažovat nad fotografováním jednou rukou – hmotnost přístroje vám to zkrátka nedovolí.
Nepřehlédnutelný objektiv s možností manuálního ostření a světelností F2,8 na nejširším 24mm ohnisku a F5,6 na 720mm a s režimem Super Macro s ostřením od vzdálenosti 1cm nabízí značnou svobodu volby témat pro fotografování. Fujifilm oprávněně prohlašuje, že by bylo zapotřebí alespoň dvou objektivů pro zrcadlovky s tak širokým rozsahem zoomu, aby vám umožnily srovnatelné možnosti.
K zamezení rozmazání snímků při fotografování za nízké hladiny osvětlení nebo z ruky na nejdelším ohnisku je fotoaparát vybaven mechanickou a dokonce i digitální stabilizací obrazu. Pokud fotografujete do formátu JPEG, můžete rovněž využít možnosti nastavení vysoké hodnoty citlivosti ISO, a to až 12 800. Šum je u takto pořízených snímků již velmi výrazný a výsledné fotografie se tak hodí spíše pro účely dokumentace nebo pro internetové použití. Automatická volba ISO je dostupná pouze v případě, že fotografujete v automatickém režimu – ve všech ostatních si tuto hodnotu musíte ohlídat sami, navíc je k dispozici pouze mechanická stabilizace obrazu.
Oproti některým konkurentům je HS20 ve výhodě také díky využitelnosti celého rozsahu 30násobného zoomu v Motion JPEG video formátu 1920 × 1080, tedy Full HD s automatickou kompenzací expozice a ostření a navíc se stereofonním zvukem. Maximální délka nahrávaného videa činí 29 minut, což považujeme za plně dostačující. Delší časy jsou dostupné pro formáty VGA a SVGA. Díky dedikovanému nahrávacímu tlačítku jsme vyhodnotili pořizování videozáznamů jako jednoduché a hlavně velmi rychlé. Díky zabudovanému mini HDMI konektoru můžete videa přehrávat přímo z fotoaparátu. Další funkcí, kterou konkurence často postrádá, je možnost uložení fotografie kdykoli během nahrávání videa.
Naopak funkcí, se kterou se setkáváme stále častěji a která nechybí ani tady, je nahrávání tzv. Slow Motion videí, kdy aparát zaznamenává až několik stovek snímků za vteřinu. Možnosti zde existují hned tři: 320, 160 a 80 fps. Velikost a kvalitu souborů lze nastavit od 320 × 112 po 640 × 400 pixelů. Nevýhodou je absence zvuku a také poměrně nízká kvalita takovýchto videí.
Čeho si jistě každý zasvěcený fotograf všimne, jsou sáňky pro externí blesk nebo jiná přídavná zařízení, nacházející se přesně tam, kde bychom je hledali – tedy nad integrovaným bleskem, který lze manuálně otevřít tlačítkem na pravé straně fotoaparátu. Při pohledu zezadu se opět nabízí srovnání s uspořádáním tlačítek a ovladačů, jaké známe u zrcadlovek. Tlačítka jsou velká, intuitivně umístněná. Na kruhovém voliči najdeme všechny známé možnosti fotografování (M, A, S, P, EXR), navíc je tu možnost Panorama, dva scénické režimy SP1, SP2 a volba pro rychlé vyvolání uloženého nastavení. Automatický mód EXR je velmi podobný Inteligent Auto od Panasonicu. Kromě stisknutí spouště za vás obstará vše ostatní a nutno říci, že většinou velmi dobře. Dá se výborně použít pro odečítání nastavení expozice a postupné přecházení na některý z manuálních režimů, což z něj činí uživatelsky velmi přívětivý nástroj.
Aby možností nastavování nebylo málo, můžete si vybrat, zda chcete fotografovat a využít plný potenciál všech 16 milionů pixelů ve vysokém rozlišení, nebo si vystačíte s 8 MP a nízkou hladinou šumu, což se hodí pro scény bez použití blesku za nízké hladiny osvětlení, nebo budete preferovat možnosti Dynamic range pro optimální rovnováhu stínů a jasů. Pokud si nejste jistí, která varianta je pro danou scénu nejlepší, použijte automatický režim EXR a nechte přístroj vybrat za vás.
Paměťová karta se ukrývá pod dvířky na pravé straně (při pohledu zezadu), mini HDMI vstup je schovaný pod gumovou záklopkou na straně druhé. Společnost mu dělají standardní USB vstup a také malý zabudovaný reproduktor. Zespodu najdeme závit pro upevnění stativu nebo stativové destičky, který byl vyroben z plastu (což nás u tak kvalitně zpracovaného modelu zaráží) a navíc není v ose s tělem objektivu. Hned vedle závitu se nacházejí dvířka pro čtyři tužkové baterie. Životnost a použitelnost fotoaparátu je tak zcela ve vašich rukou. Pokud chcete šetřit, kupte si jednorázové baterie, pokud chcete fotografovat, investujte do dobíjecích Ni-Mh baterií, na něž pořídíte zhruba 350 obrázků (což je o 150 méně než u modelu HS10).
Třípalcový displej na zadní straně s rozlišením 460 tisíc bodů je možné vyklopit o 90° nahoru a 45° dolů, díky čemuž si výrazně usnadníte fotografování v režimu Makro nebo třeba u koncertů, kdy byste s fotoaparátem bez výklopného displeje v ruce natažené nad hlavou vyfotili maximálně oblohu nebo rozmazané snímky davu fanoušků. Debata na téma výklopných displejů a jejich využitelnosti a užitečnosti se vede již nějakou dobu, pravdou ovšem je, že když si na něj jednou zvyknete, bude vám u jiných fotoaparátů již chybět. Podle našeho názoru je to velmi užitečná funkce.
Obrazová kvalita snímků si zaslouží hodnocení „velmi dobrá“. Minimální nebo téměř žádný šum jsme nepozorovali až do ISO 400. Od této hodnoty šumu postupně přibývá. Hodnoty ISO 1600 a 3200 již bohužel trpí značným šumem, úbytkem saturace a ztrátou detailů. Při použití posledních dvou hodnot ISO 6400 a 12 800 se sníží rozlišení, ale i tak je šum výrazný. Ovšem v případě, že se při takto vysokých citlivostech nechystáte tisknout velkoformátové fotografie, můžete být u klasických velikostí klidní. Příjemně překvapeni jsme byli také co se týče absence výraznějších optických vad. Chromatická aberace není téměř viditelná, pouze u velmi kontrastních scén lze při maximálním přiblížení tu a tam vidět mírně fialový okraj. Na náš vkus byly fotografie při základním nastavení trochu měkké, ale není to nic, co by se nedalo upravit ve fotoaparátu nebo později v některém z grafických editorů.
Fujifilm FinePix HS20 staví na velmi solidních základech svého předchůdce, modelu HS10. Novinkou je 16MP EXR senzor, ISO až 12 800, rychlé sériové snímání nebo třeba Slow Motion videozáznamy. Se zápory (stejně jako s klady) souvisí právě EXR senzor, ve kterém je až příliš mnoho milionů pixelů na to, jak je veliký. Má to za následek nárůst šumu u vyšších citlivostí, okolo hodnoty ISO 400 – v tom prostě nemůže se zrcadlovkami soupeřit. Pokud fotografujete do formátu RAW, pak vězte, že ukládání těchto souborů je na HS20 časově dosti náročné a docela pomalé. Fotografujete-li rychlou akci a potřebujete pořídit sériově spoustu snímků v rychlém sledu, využijte raději formát JPEG.
Fujifilm FinePix HS20 je zajímavou volbou pro fotografy, kteří přemýšlejí o upgradu fototechniky, resp. o nákupu nového fotoaparátu, ale nechtějí utrácet za zrcadlovku, nosit s sebou výměnné objektivy a zároveň už nevlastní předchozí model HS10. Objektiv s 30násobným zoomem je celkem překvapivě bez výraznějších optických vad a překvapivě rychlý na obou koncích. Možnost manuálního nastavení, pohodlného manuálního ostření a natáčení videozáznamů ve Full HD rozlišení se stereofonním zvukem jsou pak už jen třešinkou na dobře upečeném dortu.

Snímač: 1/2\\\" EXR CMOS, 16 Mpix (efektivních)
Objektiv: Fujinon 30× optický zoom; 24 - 720mm (ekvivalent u kinofilmu)
Světelnost objektivu: f/2,8-5,6
Citlivost: ISO 100 – 12800
Formát snímků: JPEG, RAW
Displej: 7,5 cm (3\\\"), rozlišení 460 000 bodů
Paměť: 20 MB interní, karty SD/SDHC/SDXC
Videosekvence: 1920 × 1080 (1080p; 30 obr./s), 1280 × 720 (720p), 640 × 480
Rozhraní: USB
Hmotnost: 730 g (včetně akumulátoru)
Rozměry: 130,6 × 90,7 × 126 mm











Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.