Hlavní navigace

Garmin Nüvi 3490 LMT

29. 11. 2011

Sdílet

www.garmin.cz, 8490 Kč (včetně DPH) Chcete-li navigaci do auta, kupte si TomTom, pokud chcete přístroj univerzální či turistický, zvolte Garmin. To byla jednoduchá poučka, kterou jsme p

www.garmin.cz, 8490 Kč (včetně DPH)

Chcete-li navigaci do auta, kupte si TomTom, pokud chcete přístroj univerzální či turistický, zvolte Garmin. To byla jednoduchá poučka, kterou jsme před pěti lety jednoduše odpovídali kamarádům a známým na nesčetné otázky ohledně výběru navigace. Posuňme čas opět na konec roku 2011 a je jasné, kdo za onu dobu ušel delší cestu. Při pohledu na Nüvi 3490 LMT nelze než konstatovat, že designéři i programátoři Garminu odvádí skvělou práci, jejímž výsledkem je fantastický přístroj. Jak už jsme kdysi napsali, řadou 3xxx Garmin skutečně nastavil novou laťku v oblasti designu, zpracování a v závislosti na modelech i na poli výbavy navigací pro motoristy. Spíše než navigaci totiž přístroje této řady připomínají luxusní smartphone. Tenké tělo (pouze necelých 9 mm), kvalitní displej s vysokým rozlišením (4,3 palce a 800 × 480 bodů odpovídá například HTC Desire HD) a design kvalitativně na úrovni iPhone 4S – tak lze v kostce shrnout vzhled Nüvi 3490. Na těle přístroje naleznete pouze jediné tlačítko – vypínač, dále pak micro USB kontektor pro připojení k PC či Macu, MicroSD slot pro rozšíření kapacity paměti (nahrání dalších velkých map) a dokovací konektor, který se usazuje do aktivní kolébky, díky níž je zapojení a odpojení v autě otázkou zlomku vteřiny. Uvnitř se pak skrývá akcelerometr umožňující automatické natáčení displeje na šířku či výšku.
Podobně jako moderní smartphony, i luxusní navigace Garminu má bleskurychlou odezvu v menu a dokáže velmi svižně pracovat i s mapovými podklady. Dobrý uživatelský dojem umocňuje též displej s kapacitativní dotykovou technologií, díky níž se vám prakticky nestane, že byste museli příkaz dotykem ruky opakovat.
Předinstalované mapy City Navigator Europe 2012.20 pokrývají detailně takřka všechny země EU, znatelně se zlepšilo pokrytí Rumunska, Bulharska i Ukrajiny (podrobně zpracovaná města a prakticky všechny silnice), Turecka (řada velkých měst a významná část silniční sítě) či Černé Hory. Chorvatsko patří pochopitelně též k detailně zmapovaným zemím – prakticky na úrovni západní a střední Evropy. Pokud se často pohybujete mimo klasickou silniční síť nebo chcete lepší pokrytí českých adres, měli byste využít možnost získat je k nahrání do přístroje od zastoupení Garminu zdarma po zákaznické registraci. Přístroj totiž podporuje plánování tras pro auto, pěší chůzi a kolo. Velkým plus je také podpora map CityMaps, což jsou samostatně prodávané mapy jednotlivých měst v ceně cca 200 až 300 Kč, určené pro pěší turistiku.
Při běžném používání v autě budou asi vaším hlavním zdrojem mapových informací právě mapy City Navigator. Ty se skutečně neustále zlepšují jak z hlediska podrobnosti a aktuálnosti již pokrytých území, tak co do schopnosti plánovat kvalitně trasu. Nicméně u každé navigace vždy platí: důvěřuj, ale prověřuj. Pokud plánujete delší či složitější trasu, je dobré se po jejím výpočtu podívat, kudy vás navigace chce vést a případně ověřit zejména posledních několik kilometrů, kdy mají prakticky všechny navigace sklon navádět vás po „místních“ komunikacích víc, než je zdrávo.
Mapy předinstalované v přístroji mají jednu zásadní výhodu – díky licenci pro doživotní aktualizaci vám nikdy nezestárnou (doživotní je pochopitelně vztaženo k životnosti přístroje, nikoliv majitele). Stejně tak dopravní informace, které je možné přijímat nejen přes RDS-TMC přijímač, jehož anténa je součástí příslušenství aktivní kolébky, zahrnují doživotní předplatné dopravních informací v zemích, kde se jedná o placenou službu (některé státy západní Evropy). Výrobce bohužel není ohledně jednotlivých placených služeb v určitých zemích příliš konkrétní.
Vedle bezplatných i placených dopravních informací dokáže Nüvi 3490 pomocí funkcí trafficTrends a myTrends volit trasu podle historických dat o hustotě dopravy a zvyků řidiče na často opakovaných trasách. S pomocí doplňkového čidla EcoRouteHD (to je třeba dokoupit samostatně za cca 2600 Kč) je pak možné propojit navigaci s diagnostikou řady automobilů a načítat přesné informace o spotřebě, stavu vozidla a případně zobrazit chybové hlášky. K přenosu informací používá navigace technologii Bluetooth, kterou lze využít i pro připojení mobilního telefonu, kdy Nüvi dokáže fungovat jako bezdrátové handsfree. Díky dvěma kanálům Bluetooth je navíc současně možné používat funkci Eco Route HD i handsfree.
Není ale všechno zlato... a tak si dovolíme i trochu kritiky: zatímco kdysi vyšší modely Garminu standardně podporovaly přehrávání hudby ve formátu MP3 i její streamování přes FM přenos do autorádia, případně propojení pomocí klasického linkového výstupu na vstup rádia či audiosystému ve voze, současné modely podobné funkce nenabízejí. Ze strany Garminu je to čistě obchodní (a pro nás svým způsobem těžko pochopitelné) rozhodnutí, zejména proto, že některé modely (3490 nevyjímaje) dokáží přehrávat audioknihy – ovšem výhradně ve formátu Audible, který prodává stejnojmenná společnost. Audible knížky jsou přitom totálně uzamčeny DRM technologií a Audible jako společnost má dosti pochybnou reputaci zejména vzhledem ke svému přístupu k nezávislým autorům a značně dominantnímu postavení na trhu (je výhradním dodavatelem audioknih pro Apple a Amazon). Suma sumárum považujeme podporu audioknih Audible při současné absenci přehrávače MP3 spíše jako zlomyslný vtip, který si Garmin nechal od Audible navíc dobře zaplatit, než jako funkci, jež by zasloužila pochvalu.
To je ale vlastně jen drobná výtka k jinak výtečnému přístroji, který potěší nejen designem a tvary, ale také přehledným ovládáním s rychlou odezvou, kvalitním plánováním tras (nikoliv ovšem bezchybným – taková navigace prostě neexistuje), doživotní aktualizací map i TMC dat o dopravní situaci, možností připojení čidla EcoRoute HD a řadou dalších funkcí.
Garmin opět dokazuje, že umí vyrobit nejen výtečné univerzální a turistické navigace, ale také v mnoha směrech nejlepší přístroje do auta.

Rozměry zařízení: 12,2 × 7,5 × 0,89 cm (š × v × h)
Displej: typ WVGA TFT, dual orientace
Displej: velikost: 9,7 × 5,7 cm (š × v), rozlišení: 800 × 480 px (š × v)
Hmotnost: 113,4 g
Baterie: dobíjecí lithium-ion, výdrž do 4 hodin

Nüvi 1490T

www.garmin.cz, 4290 Kč (včetně DPH)

Čistě motoristický rodokmen a velký displej, to jsou hlavní rozpoznávací znaky jednoho ze dvou cenově dostupnějších sourozenců Nüvi, testovaného v tomto čísle. Díky obrazovce je poměrně rozměrný i samotný přístroj, samotné tělo je ovšem poměrně štíhlé a hmotnost tak činí pro kapsu stále vcelku přijatelných 221 gramů. Kromě vypínače, slotu na MicroSD kartu a USB konektoru na samotném těle přístroje žádné zásadní prvky nenaleznete – veškeré ovládání je tradičně řešeno přes matný dotykový displej s resistivní technologií a rozlišením 480 × 272 bodů. Přístroj má jednoduchý typ uchycení bez aktivního držáku – napájení za provozu probíhá přes mini USB port.
Instalované mapy NuMaps sice nezahrnují doživotní aktualizaci, distributor ale nabízí i variantu s těmito aktualizacemi za cenu o pouhých 700 Kč vyšší – tedy za příplatek, který se rozhodně vyplatí. V ceně přístroje je i mapa TopoCzech, kterou využijete mimo jiné i proto, že Nüvi 1490T podporuje plánování tras pro auto, pěší chůzi a kolo. Přístroj má integrovaný RDS-TMC přijímač dopravních informací. Díky Bluetooth můžete navigaci používat jako handsfree pro mobilní telefon, nebo k ní bezdrátově připojit čidlo EcoRoute HD. Nüvi 1490T je ideální volbou pro ty, kdo chtějí především navigaci do auta s větším displejem. Zvládne ovšem, zejména pokud nahrajete další mapy, i mnohem více. Z multimediálních funkcí nabízí pouze prohlížení fotografií, přehrávání hudby či videa zde nehledejte – je to prostě „jen“ kvalitní navigace s doživotní aktualizací map. Nic více a nic méně.

Nüvi 1390T Lifetime

www.garmin.cz, 4290 Kč (včetně DPH)

Menší sourozenec modelu 1490 je zajímavý tím, že za stejné peníze dostanete sice menší displej, ale zároveň zmiňovanou doživotní aktualizaci map celé Evropy. I výbava a funkce jsou podobné, nenaleznete zde ovšem rozhraní Bluetooth, takže přístroj nemůžete použít jako handsfree či pro připojení diagnostického čidla EcoRoute HD. Vedle map Topo Czech získáte i aplikace Atlas ČR a Adresy ČR, umožňující navigaci v Česku podle popisných čísel domů.
Hledáte-li pouze kvalitní a jednoduchou navigaci do auta s neustále aktuálními mapami a podporou příjmu dopravních informací, je Nüvi 1390T Lifetime výtečnou volbou.

Byl pro vás článek přínosný?