Marantz SR5006

Archiv | 29.09.11

www.basys.cz, 19 900 Kč Víte, co mají společného Denon, Marantz, Škoda a Volkswagen? V případě automobilů i AV techniky se jedná o součásti koncernů. A koncerny mají ve zvyku sjednoc...





www.basys.cz, 19 900 Kč

Víte, co mají společného Denon, Marantz, Škoda a Volkswagen? V případě automobilů i AV techniky se jedná o součásti koncernů. A koncerny mají ve zvyku sjednocovat svou výrobu, součástky, výrobní závody, konstrukční prvky, šasi či řídicí jednotky. Pod odlišnou karosérií, logem a jinou cenovou nálepkou se tak často skrývají společné základy.
Jistě, sloučení Denonu a Marantze do holdingu D&M (který mimo jiné vlastní také hi-endové značky McIntohs či Boston Acoustics) je věcí starou – proběhlo v roce 2002 – a případná podoba přístrojů, pochopitelně za všech stran kromě té čelní, by nás vlastně ani neměla překvapit. Nicméně přesto jsme poněkud překvapeni byli. Všechno to vlastně začalo u OSD.
Návrháři Marantzu, kdysi jedni z nejkonzervativnějších co se designu týče, se v posledních letech zhlédli v netradičně tvarovaných čelech svých přístrojů, posléze ještě doplněných o poněkud extravagantní kulaté displeje, které sice vypadají na pohled sexy, mají ale drobný nedostatek, že se z nich opravdu skoro nic nedozvíte. To nemusí být problém u stereofonního zesilovače, u AV receiveru se síťovými funkcemi je to ale poněkud nepříjemné. Nu což, výrobce jistě vybavil receiver sofistikovaným OSD menu, které titěrné rozměry displeje kompenzuje, řekli jsme si a zapnuli připojený LCD televizor. Jaké bylo naše překvapení, když na nás vyskočilo konfigurační menu, které bylo až na pár detailů prakticky identické s tím u Denonu.
Bližší pohled na vnitřní uspořádání a zadní stranu AVR 1912 od Denonu a SR 5006 nesoucí logo Marantz pak naše podezření potvrdil – i když se oba přístroje liší počtem různých vstupů či reproduktorových terminálů, vlastní konstrukce a uspořádání jsou v podstatě stejné, byť některé osazené komponenty, například v zesilovací části, se mírně liší. Nicméně Denon i Marantz – přinejmenším v případě těchto dvou modelů – sjíždějí ze stejné čínské výrobní linky. V podstatě identické jsou funkce v oblasti videa: Marantz, podobně jako Denon, zvládne konverzi z analogových zdrojů na HDMI, neumí ale obraz s nízkým rozlišením převzorkovat ani jinak dále zpracovat. Shodné jsou i síťové funkce – tedy nabídka internetových rádií a dalších služeb, podpora DLNA i AirPlay. Stejně tak pro kalibraci reproduktorů a kompenzaci akustiky místnosti využívá Marantz Audyssey MultEQ XT.
O něco více nabízí Marantz v oblasti AV vstupů: je tu dvojice kompozitních a celkem čtyři digitální vstupy, nechybí také 7.1 analogový vstup či RS-232 port pro ovládání dalších zařízení či integraci. Flexibilnější jsou reprosvorky, nabízející oddělené přední B repro a AMP assign svorky pro zadní surround, přední široké či vysoké reproduktory nebo aktivní zónu 2. Marantz nabízí stylový dálkový ovladač, který je ale přece jen o něco méně přehledný než ten od Denonu. Totéž platí o čelním panelu, který sice vypadá skvěle, je ale o něco těžší se na něm zorientovat. Při vlastním provozu jsme zaznamenali rozdíly zejména ve zvukovém přednesu, což dokazuje, že i když jsou si Denon a Marantz v mnohém podobné, v tom nejdůležitějším se liší. Marantz má projev dynamičtější a o něco živější než Denon, byť stále zůstává ukázněný a příjemný i pro delší poslech. Nicméně pokud znáte zvuk „velkého“ sterea téže značky, budete se muset spokojit s přece jen prostší reprodukcí, nebo si připlatit za vyšší modely jako SR7005, či se vydat cestou AV předzesilovače a výkonového zesilovače. Pro váš rozpočet tak může být jednodušší zvolit receiver jako SR 5006 a pro stereo poslech samostatnou sestavu s některým z výtečných zesilovačů Marantz.
Sám o sobě je SR5006 velmi slušný receiver s výtečným zvukem ve své třídě, vzhledem k ceně má ale zásadní mezery v práci s videem. Pokud budete používat (podobně jako u Denonu) jen digitální zdroje přes HDMI, nemusí vás to trápit, v opačném případě vám lepší služby (za nižší cenu) prokáží například modely od Pioneeru (VSX 921, 1021) či Onkyo (TX-NR 609, 709). Ta nejnepříjemnější konkurence ovšem přichází z vlastního koncernu: podobně jako Passat musí čelit ostré konkurenci Superbu, je pro SR 5006 hlavním konkurentem Denon AVR 1912. Řekneme to tedy kulantně: my bychom si momentálně vybrali spíš Superb.

Marantz SR 5006

AV Receiver se síťovými funkcemi

Vstupy: 6× HDMI, 4× digitální, 4× stereo, 3× AV (kompozitní), 2× komponentní, LAN, USB, Remote, M-XPort, RS-232, 7.1 analog
Výstupy: HDMI, monitor kompozitní a komponentní, 2× subwoofer, Pre-Out stereo
Zesilovač: 7× 100 W při 8 ohmech, možnost Bi-Amp, A/B repro, Zona 2
Formáty: video 1080p, konverze analogového videa, audio – AC3, DTS/ES, DTS HD, Dolby True HD, IIz, LPCM, DSD, MP3, AAC/Apple, WMA, WAV, FLAC
LAN protokoly: DLNA, AirPlay, vTuner, Last.fm, Napster
Rozměry a hmotnost: 440 × 161 × 389 mm, 10,6 kg







Galerie


Související články




Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.