Nuvi 3760T & 1490T Lifetime

Archiv | 28.04.11

www.garmin.cz, 9 490 Kč s DPH (Nuvi 3760T Lifetime), 5 990 Kč s DPH (Nuvi 1490T Lifetime) Jsou navigace a jsou Navigace. Přestože na trhu naleznete záplavu přístrojů nejrůznějších zna...





www.garmin.cz, 9 490 Kč s DPH (Nuvi 3760T Lifetime), 5 990 Kč s DPH (Nuvi 1490T Lifetime)

Jsou navigace a jsou Navigace. Přestože na trhu naleznete záplavu přístrojů nejrůznějších značek (řada těch nejexotičtějších již z obchodů zmizela), ty skutečně prodávané byste snadno spočítali na prstech jedné ruky – a Garmin je pochopitelně mezi nimi.
Navigace pochopitelně pronikají do mnoha nových oblastí, například do sportu a fitness (v tomto čísle naleznete téma věnované právě této problematice), nicméně na prvním místě zůstávají i nadále přístroje určené pro motoristy. A právě do této rodiny patří oba Garminy, jež se nám sešly do testu v tomto čísle.
Přístroje Garmin se přesto od ostatních „motoristických navigací“ liší v jednom podstatném detailu, a to je množství dostupných map – vedle těch klasických silničních, které můžete získat s doživotní aktualizací, jsou to zejména speciální turistické mapy vytvářené nejen Garminem, ale také jeho distributory v jednotlivých zemích a třetími stranami. S trochou nadsázky lze říci, že je jedno, kam cestujete – ať už jsou to rumunské hory, marocká poušť nebo džungle Vietnamu a Laosu, v každém případě lze najít a zakoupit (v některých případech dokonce i zdarma stáhnout) silniční či turistické mapy pro přístroje Garmin. Nemluvě o tom, že Garmin dělá i přístroje a mapy pro námořní a leteckou navigaci, což je ale zcela jiný příběh.

Nuvi 1490T

Čistě motoristický rodokmen a velký displej, to jsou hlavní rozpoznávací znaky prvního z recenzovaných Garminů. Díky obrazovce je poměrně rozměrný i samotný přístroj, samotné tělo je ovšem poměrně štíhlé a hmotnost tak činí pro kapsu stále vcelku přijatelných 221 gramů. Kromě vypínače, slotu na MicroSD kartu a USB konektoru na samotném těle přístroje žádné zásadní prvky nenaleznete – veškeré ovládání je tradičně řešeno přes matný dotykový displej s resistivní technologií. Rastr pětipalcového displeje je poměrně hrubý – rozlišení totiž zůstalo na základní širokoúhlé úrovni 480 × 272 bodů. Přístroj má jednoduchý typ uchycení bez aktivního držáku – napájení za provozu probíhá přes mini USB port.
Samotné menu Garminu se za posledních pár let změnilo jen lehce, novější přístroje mají ale poměrně rychlou odezvu. Grafika je tradičně jednoduchá a přehledná a v menu se poměrně rychle zorientujete, mimo jiné i proto, že kromě samotné navigace, prohlížeče fotografií a Bluetooth handsfree toho 1490T moc neumí. Co dělá, ovšem dělá na výbornou. To platí zejména o vyhledávání cíle, plánování tras i samotném pohledu na mapu při navigaci – můžete vybrat buď 3D pohled, nebo dva druhy pohledu shora: jeden se otáčí podle vašeho pohybu (dopředu je vždy nahoře), druhý je klasicky mapový, a ten máme nejraději (sever je vždy nahoře). Pochvalu zaslouží i kvalitní a hlasitý reproduktor.
Instalované mapy NuMaps zahrnují doživotní aktualizaci (opět si dovolíme připomenout, že doživotní se vztahuje k přístroji, nikoliv k majiteli) a pokrývají detailně takřka všechny země EU, většinu městských oblastí Ukrajiny a Rumunska, významná města v Bulharsku a Turecku a konečně hlavní silniční tahy v zemích bývalé Jugoslávie a Bělorusku. Dodáváme ještě, že Chorvatsko patří k podrobně zmapovaným zemím. Pokud se často pohybujete mimo klasickou silniční síť nebo chcete lepší pokrytí českých adres, měli byste zvážit dokoupení map TopoCzech, respektive AtlasCzech. Přístroj podporuje plánování tras pro auto, pěší chůzi a kolo. Velkým plus je také podpora map CityMaps, což jsou samostatně prodávané mapy jednotlivých měst v ceně cca 200 až 300 Kč, určené pro pěší turistiku. Tradičně je též přítomna funkce eco route, umožňující výpočet cestovních nákladů i optimalizaci stylu jízdy pro co nejnižší spotřebu a zobrazování řazení do jízdních pruhů na křižovatkách. „T“ v názvu přístroje naznačuje přítomnost přijímače dopravních informací RDS-TMC, díky kterému se vám možná občas podaří vyhnout nějaké té zácpě či uzavírce. Další funkce jsou poměrně skromné – převod jednotek, kalkulačka a třicetidenní zkušební verze jazykového průvodce (cosi jako digitální translátor kombinovaný s často používanými frázemi), v němž ale bohužel chybí čeština.
Nuvi 1490T je ideální volbou pro ty, kdo chtějí především navigaci do auta s větším displejem. Zvládne toho ovšem (zejména pokud nahrajete další mapy) i mnohem více. Z multimediálních funkcí nabízí pouze prohlížení fotografií, přehrávání hudby či videa zde nehledejte – je to prostě kvalitní navigace s doživotní aktualizací map. Nic více a nic méně.

Nuvi 3760T

Zatímco první z modelů sázel na v případě displeje spíše na kvantitu (tedy velikost), druhý Garmin v našem testu nabízí především kvalitu: vysoké rozlišení a kvalitnější dotykovou technologii. Zkuste si v Googlu nalézt fotografii deset let starých Street Pilot III, abyste pochopili, jak dlouhou cestu nejen Garmin, ale celý segment osobních navigací za tu dobu ušli. Řadou 3700 Garmin skutečně nastavil novou laťku v oblasti designu, zpracování a v závislosti na modelech i v oblasti výbavy navigací pro motoristy.
Spíše než navigaci totiž přístroje této řady spíše připomínají luxusní smartphone. Tenké tělo (pouze necelých 9 mm), kvalitní displej s vysokým rozlišením (4,3 palce a 800 × 480 bodů odpovídá HTC Desire HD) a design ne nepodobný iPhonu 4, tak lze v kostce shrnout vzhled Nuvi 3760T. Jestliže jsme u 1490T označili odezvu menu a map za rychlou, v případě 3760T je díky rychlejšímu procesoru a kapacitativní technologii doslova blesková. Přístroj je vybaven dokovacím konektorem a v příslušenství pochopitelně nechybí ani aktivní držák na sklo, který nejen usnadňuje rychlé nasazení a vyjmutí, ale je též vybaven výkonnějším reproduktorem, než je ten uvnitř samotné navigace, při zaparkování v přístroji automaticky uloží pozici (GPS souřadnice). Dále na těle naleznete tlačítko vypínače, mikro USB port a microSD slot. Uvnitř se pak skrývá akcelerometr umožňující automatické natáčení displeje na šířku či výšku.
Kromě možnosti natáčení menu a mapy se vlastní rozhraní a zobrazení map od Garminů s nižším rozlišením zásadně neliší, grafika je ale mnohem vyhlazenější a animace výrazně plynulejší, vyšší rozlišení navíc umožňuje v mapě zobrazit více detailů při pohledu z vyššího nadhledu nebo lepší čitelnost názvů ulic (přímo v mapě). Samotné dodané mapy přístroje i možnost instalace dalších jsou identické s modelem 1490T, nebudeme se tedy v jejich popisu opakovat a raději se zmíníme o funkcích trafficTrens a myTrends, které volí trasu podle historických dat o hustotě dopravy a zvyků řidiče na často opakovaných trasách, nebo o doplňku, který podporují oba modely – bezdrátovém čidlu EcoRouteHD (to je třeba dokoupit samostatně za cca 2600 Kč). Čidlo komunikuje s navigací prostřednictvím Bluetooth rozhraní s navigací a dokáže přenášet z řídicí jednotky automobilu řadu diagnostických informací o spotřebě, fungování motoru a další údaje, které je možné monitorovat prostřednictvím rozhraní OBD II, jež je do automobilů montováno od druhé poloviny devadesátých let. Navigace tyto informace nejen dokáže zobrazit, ale také využít pro detailní analýzu ekonomiky jízdy a ukládat je coby historická data. Navigace podporující EcoRouteHD mají k dispozici dva Bluetooth kanály a je tak možné je používat současně s Bluetooth handsfree pro mobilní telefon.
Podpora handsfree, EcoRouteHD, prohlížeč obrázku a pár dalších utilit opět shodných s modelem 1490T jsou bohužel celým výčtem doplňkových funkcí, ani model 3790T nenabízí přehrávač hudby, filmů či jiné funkce. Je to škoda, protože se nejedná o levnou navigaci – cena se blíží hladině, na níž se pohybují špičkové smartphony s Android OS, do nichž si sice navigaci budete muset za dalších pár tisíc dokoupit, na druhou stranu jsou ale možnosti jejich využití nesrovnatelné a základní orientaci ve městech zvládnete i s pomocí taktéž „doživotně aktualizovaných“ Google Maps, které mají v základní výbavě (a za datové služby platíte tak jako tak). Jinými slovy, kdybychom si měli vybrat praktickou kvalitní navigaci do auta, sáhli bychom raději po „ošklivějším“ modelu 1490T, který nabízí velmi zajímavý poměr ceny a užitné hodnoty – a nejspíše bychom si za ušetřený peníz dokoupili čidlo EcoRouteHD.

Nuvi 3760T
Rozměry: 12,2 × 7,5 × 0,89 cm
Displej – velikost: 9,7 × 5,7 cm
Displej – rozlišení: 800 × 480 pix
Displej – typ: WVGA TFT, dual orientace
Hmotnost: 113,4 g
Baterie – typ: dobíjecí lithium-ion
Baterie – výdrž: do 4 hod.

Nuvi 1490T
Rozměry: 13,7 × 8,6 × 1,6 cm
Displej – velikost: 11,1 × 6,3 cm
Displej – rozlišení: 480 × 272 pix
Displej – typ: WQVGA TFT
Hmotnost: 221 g
Baterie – typ: dobíjecí lithium-ion
Baterie – výdrž: do 3 hod.







Galerie





Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.